Ondersteuning van de gemeente

Hoe kan de gemeente u helpen?

De gemeente ondersteunt mensen die hulp nodig hebben om zelfstandig te blijven. Of iemand ondersteuning krijgt van de gemeente, verschilt per situatie.

Denkt u dat u hulp nodig heeft? Neem contact op met de gemeente. Het contact met de gemeente gaat daarna als volgt:

  • U meldt zich bij de gemeente voor een gesprek over ondersteuning. Dat gesprek noemen we het keukentafelgesprek.
  • Samen bespreekt u wat u nog zelf kunt doen, wat familieleden kunnen doen en welke voorzieningen er voor u in de buurt zijn.
  • De gemeente besluit eerst of u ondersteuning van de gemeente nodig heeft.
  • Daarna beslist de gemeente welke ondersteuning u krijgt.

Op de website van de gemeente vindt u meer informatie over de hulp die de gemeente biedt. Lees meer over het keukentafelgesprek op Zorg Verandert.

Toon op kaart (1)
x
Toon op kaart (1)
x

Wmo-loket

Telefonisch bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 13.00 uur.

Raadhuisplein
1
3901 GA
Veenendaal

Zorg Verandert - het keukentafelgesprek

Wat is een Wmo-voorziening?

Wanneer u ondersteuning nodig heeft, komt u misschien in aanmerking voor een Wmo-voorziening. Zo kunt u mee blijven doen aan de maatschappij. Een Wmo-voorziening kan van alles zijn. Bijvoorbeeld:

  • een woonvoorziening, zoals een traplift, tillift of verhuiskostenvergoeding
  • een vervoersvoorziening, zoals een scootmobiel, rolstoel, vervoerskostenvergoeding of vervoer in (rolstoel)taxibusjes
  • huishoudelijke hulp, zoals hulp bij het huishouden
  • persoonlijke ondersteuning en dagbesteding
  • kortdurend verblijf
  • maatschappelijke opvang, zoals daklozenopvang, verslavingszorg en hulp bij huiselijk geweld

Een Wmo-voorziening kan een algemene voorziening of een maatwerkvoorziening zijn. Een algemene voorziening is voor iedereen. Denk bijvoorbeeld aan een boodschappendienst. Een maatwerkvoorziening is een voorziening speciaal voor u. De voorziening wordt dan op uw situatie afgestemd, bijvoorbeeld een aanpassing in uw woning.

Sommige voorzieningen zijn eenmalig. Andere voorzieningen zijn tijdelijk. Op de website van de gemeente vindt u meer informatie.

Toon op kaart (1)
x
Toon op kaart (1)
x

Wmo-loket

Telefonisch bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 13.00 uur.

Raadhuisplein
1
3901 GA
Veenendaal

Rijksoverheid - Wmo

Hoe vraagt u een Wmo-voorziening aan?

De gemeente kan u helpen bij de aanvraag van Wmo-voorzieningen. In een gesprek bekijkt u samen met de gemeente wat u nodig heeft en wat de beste oplossing is voor uw situatie. Op de pagina van Zorg Verandert ziet u welke stappen u moet nemen om Wmo of andere zorg aan te vragen.

Heeft u extra hulp, informatie of advies nodig? U kunt hulp krijgen van een onafhankelijke cliëntondersteuner. U hoeft niet zelf te betalen voor deze hulp. De cliëntondersteuner behartigt uw belangen en helpt u bij:

  • een gesprek met de gemeente
  • een (voor)onderzoek voor Wmo-ondersteuning
  • een aanvraag voor een maatwerkvoorziening
  • afspraken met zorgaanbieders als u een maatwerkvoorziening heeft.
Toon op kaart (1)
x
Toon op kaart (1)
x

Wmo-loket

Telefonisch bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 13.00 uur.

Raadhuisplein
1
3901 GA
Veenendaal

Zorg Verandert - zorg aanvragen: stap voor stap

Welke opties heeft u als u een Wmo-voorziening krijgt?

Als de gemeente u een Wmo-voorziening toewijst, kunt u kiezen uit:

  • zorg in natura (ZIN)
  • persoonsgebonden budget (pgb)

Als u kiest voor zorg in natura, beslist de gemeente welke zorg u krijgt. En van wie u zorg krijgt. U kunt ook kiezen om uw zorg of hulp in te kopen met een pgb. U regelt dit zelf.

U kunt ook informatie vragen aan belangenorganisaties, bijvoorbeeld bij Per Saldo. Dit is de belangenvereniging van en voor mensen met een persoonsgebonden budget. Met de test van Per Saldo kunt u zien wat het beste bij u past.

Ook kan het verstandig zijn om hulp te vragen van een cliëntondersteuner die met u meekijkt of het pgb goed bij u past. Cliëntondersteuning is gratis.

Per Saldo

Churchilllaan
11
19161
3501 DD
Utrecht

Kijk ook bij